Påskedramaet – Handler om det største justismord som denne verden har sett! Dette skal vi etterhvert komme inn på – men aller først:

Påskehøytiden er Israels største høytid og varer en uke. Den er en sterk påminnelse på utgangen av Egypt, hvor et helt folk på over 2 mill. Dro ut. Men først spiste de usyret brød og slaktet påskelammet. Vi veit at alt dette skulle peke frem mot Lammet som ble slaktet på Golgata: ”…….. For vårt påskelam er slaktet, Kristus.” 1.KOR 5,7

Skjærtorsdag kveld:
Jesus spiser påske- og nattverdsmåltidet med sine disipler, hvor det ble klart hvem som skulle forråde Ham.

Langfredag natt:
Jesus går ut i nattens mørke og kjemper ut dødskampen alene der i Getsemane, alle disiplene faller i søvn. Da han kom tilbake til disiplene og fant dem sovende, sa han til Peter:“Så klarte dere ikke å våke med meg en eneste time.” MATT 26,40

Judas kommer sammen med en flokk væpnede menn utsendt fra det høye råd for å hente Jesus. Men Jesus sa til ham: “Min venn, gjør det du er kommet for å gjøre.” Nå kom også de andre til, og de la hånd på Jesus og tok ham til fange.” MATT 26,50
Vi veit at Judas forråder Jesus med et kyss.
Jesus blir ført til det ”høye råd”. Det høye råd bestod av 70 personer: 23 prester, 23 skriftlærde, 23 eldste og øverstepresten. Stammer fra Herrens befaling til Moses om å velge ut de 70 til å stå ham bi til å dømme Israel.

Dette var språkmektige menn, som måtte tale alle de omkringliggende språk – det var nemlig ikke tillatt med tolk under rådets møter.
Et medlem kunne ikke være under 40 år, og måtte være gift med barn.
De måtte kunne både Moseloven og Talmud (=en forklaring av de jødiske lover og skikker) utenat og det tok jo sin tid å lære.

Denne natten fornektet Peter Jesus tre ganger, ja han endog banner på at han ikke kjenner Ham.

Det høye råd dømmer Jesus til døden og overgir ham til Pilatus!

 

Vi skal se på noen av det høye råds ulovligheter: (Kanskje du ikke har hørt alt dette tidligere?)

  • Alle rådsmøtene skulle være i templet, nå var de samlet i øversteprestens hus.
  • Rådet hadde kun lov til å avsi dommen over forbryteren og ikke sammensverge seg mot Jesus og anholde Ham.
  • Det var ulovlig å anholde noen etter sol nedgang.
  • Jesus ble i virkeligheten anholdt av Judas, dette var helt ulovlig etter Moseloven: ”Du skal ikke gå omkring og baktale folk, du skal ikke stå din neste etter livet. Jeg er Herren.” 5.Mos. 17.6-7
  • Et vitne kunne ikke ta imot bestikkelser, Det høye råd betalte Judas 30 sølvpenger for å forråde Ham.
  • Å forhøre en person om natten var absolutt ulovlig, først etter sol-oppgang kunne det gjøres.
  • Å forhøre en person rett før sabbat var ulovlig, likeledes på en fest dag. Hele påske uken var en fest!
  • Alle forhør for Jødenes domstol bestod av to forhør: Ett den ene dagen og ett den følgende dag. Mellom disse to forhør skulle rådsmedlemmene faste og møte hverandre i sine hjem for å diskutere og belyse saken for om mulig frikjenne den anklagede. Atter gjorde de seg skyldig i en alvorlig forbrytelse!
  • Hvis et av vitnene ikke stemte overens med de andre i minste detalj, ble det å sette den anklagede fri. Da Jesus ble dømt stemte ikke vitnene overens, heller ikke dette tok rådet hensyn til.
  • Ingen hadde lov til å tale imot Jesus, før noen hadde talt til fordel for ham. Det skjedde ikke, dette var nok til å frikjenne Ham.
  • Det høy råd gjorde seg skyldig i fysisk overgrep, da de tillot å spytte og slå Ham. Dette burde Det høye råd ha forhindret.
  • En annen ulovlig handling var da Kaifas, etter forhøret var over, sønderrev sine klær: Den som er øversteprest blant sine brødre, han på hvis hode salvingsoljen er utøst, og som er innvidd og har ikledd seg de hellige klær, han skal ikke rake sitt hode og ikke sønderrive sine klær.” 3.Mos.21.10. Årsaken til dette var at hans prestelige klær stod som symbol på embetets hellighet.
  • Det eneste referat vi har fra dette Rådsmøtet er å finne i de fire evangelier. Dette skulle vært protokollført, men det Høye råd var redd for å gjøre det, for de visste de hadde gjort noe ulovlig! Jesus ble dømt av et ubehersket, samvittighetsløst, blindt, hatefullt og egenrettferdig hierarki, som tvang Pilatus til å korsfeste Jesus. De sa: ”Gir du denne fri, er du ikke Keiserens venn.” Joh. 19.12
  • Alle rådets domsavgjørelser skulle også ha vært stadfestet av den romerske Prokurator, som hadde delegert makt fra Keiseren, dette skjedde ikke.
  • Det høye råd iverksatte det største justismord som verden har sett!

 

  • I sin uvitenhet fullbyrdet rådet Guds evige frelsesplan. Apostelen Peter var ikke redd for å felle Guds dom over det høye råd: ”… Han som dere forrådet etter Guds besluttede råd og forut viten, Ham slo dere i hjel, idet dere naglet Ham til korset ved urettferdige hender. Men Gud reiste Ham opp og løste Ham fra dødens veer. Det var ikke mulig for døden og holde Ham fast.” Ap.gj. 2.23-24
  • De hadde egentlig fire måter å fullbyrde dommen på: Halshugging, brenning, henging eller steining. Ingen av dem ble brukt, fordi det var besluttet i Guds råd at han skulle korsfestes. ”Men Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. For det står skrevet: Forbannet er enhver som henger på et tre.” GAL 3,13
  • Jesaja sier: …… mange ble forferdet over ham – så ødelagt var han, han lignet ikke en mann, han så ikke ut som et menneske
  • Jesus døde for oss mens vi enda var syndere!
  • Paulus skriver: Jesus døde for alle, men mest for dem som tror!

 

Fri bønn i forhold til mennesker som trenger Guds hjelp og kraft, ja bli frelst!