Hans-Jacob Bekken er født i Lillehammer 1965 og vokste opp på Kløfta. Hans-Jacob er gift med Rut og de har åtte barn. Han er partnerpastor på Visjon Norge, men er kanskje mest kjent fra sin jobb på Callcenteret og for sine naturprogram.

 

Andakt ved Hans-Jacob Bekken: I møte med din skaper

Jeg var god og trøtt etter en lang dag i vinterskogen. Inne I bilen duftet det av sagflis, kjedeolje og våt arbeidskropp. Fortsatt var det et stykke hjem. Det var på  langsletta melleom Fetsund og Lillestrøm. Speedometeret viste i underkant av 90 kilometer i timen. 

Det var ingen biler i min kjøreretning. I motgående felt var det kø.

Plutselig kom det en bil brått og uventet ut fra en sidevei,. Den hadde ventet på en luke i trafikken og så ikke meg.

Da var min time kommet. Jeg visste; Nå går jeg til himmelen og bilen blir totalvrak.

Alle naturlover til tross og en unnamanøver langt utenfor mine evner, ble det ingen skade verken på bil eller folk. At den andre bilisten la seg en kilometer etter meg  i sjokk eller forlegenhet, er forståelig.

 

Brått og uventet

Vi vet alle så inderlig vel at vår avskjed med dette livet kan komme brått og uventet.

For oss som tror er ikke døden noe skremmende. Salmisten, kong David skriver;  «har ikke mitt hus det således med Gud. En evig pakt, ordnet og trygget i alle deler».

I dette livet stilles vi alle til ansvar for våre handlinger gjennom forskjellige typer lovverk. Dyrene har ikke disse lovene.

Vesten streber etter å tenke om seg selv at vi bare er dyr som skal dø. Da slipper man tanken på dom, i hvertfall etter dette livet.

Likevell er frykten der. Bevisstheten om evigheten. Noe i oss sier at vi ikke holder mål, men vi prøver å fortrenge det.

 

Ditt navn i Livets bok

Det er menneskets skjebne en gang å dø og deretter dom, står det I Hebreerbrevet.

Likevell sier Jesus :  «Hver den som hører mine ord og tror på Han som har sendt meg, har evig liv. Han kommer ikke for dom, men er gått over fra døden til livet».

Ditt navn er skrevet I Livets bok og din anklageliste er slettet.

Jesus sier at du skal glede deg over dette mer enn alt du måtte oppleve av Hans gjerninger her på jorden.

I synet til Johannes i fangenskap på øya Patmos, så han noe skremmende. Han så de døde ble dømt etter sine gjerninger, som var nedtegnet i mange bøker.

Det var også en annen bok der,  Livets bok. Der er det ingen anklager. Der står navnene skrevet til de som har tatt imot nåden og latt seg rense av Jesus Kristus.

Det er de som valgte å tro på evangeliet og ikke forkastet  Åndens vennlige stemme.

 

Belønningen venter

Når Paulus sier vi alle skal fremfor Kristi domstol, er ikke det for straff, men for belønning.

Evangeliet handler om offeret som holder. En ufattelig pris er betalt for våre synder

Jesu, Guds Sønn bar en smerte og fornedrelse som ikke har funnet sted siden jordens tilblivelse.

En person med et hellig blod og en kropp som aldri hadde gjordt urett,  ble brutalt spottet, pint og drept.

Dette er prisen for din og min frelse. Den er betalt for alle mennesker I alle generasjoner. Dette offeret er godt nok. Fra dødsriket ble Han reist opp, forvandlet og rykket hjem i en udødelig kropp.

 

Fri fra all frykt

Du kan gå ut av dette livet, fri fra all frykt og vite at frelsesverket holder.

Nå gjelder det bare å fullføre løpet. Din lønn skal bli meget stor.

 “Frykt ikke Abraham. Jeg er dit skjold”, leser vi.

 Snart skal du møte Jesus og motta seierskransen, du som elsket evangeliet og tålte denne verdens spott og forakt.

 La oss sammen oppmuntre hverandre til å være blant dem som får høre disse ordene;

 Vell gjordt, du gode og trofaste tjener.Gå nå  inn til din Herres glede.