BILDE: Gordon Tobiassen er en ettertraktet forkynner i Norge og Skandinavia, først og fremst for sin enorme visdom om Israel, om historien, nåtiden og fremtiden basert på Bibelen og det profetiske ord. Han er til daglig reisende forkynner for «Ordet og Israel». Han og kona Unni er bosatt i Grimstad.

 

Andakt ved Gordon Tobiassen: Jesu gjenkomst og menighetens opprykkelse

Overskriften gir nok forskjellige assosiasjoner, noen vil si dette har vi hørt i mange år. Når vil dette skje? Dag og time vet vi ikke, men det vi ser og opplever i dag, viser hvordan profetordet går i oppfyllelse rett for våre øyne.

Israel har hatt landet i 72 år siden gjenopprettelsen, Jerusalem er i fokus og er blitt løftesteinen for verdens nasjoner. Russlands sterke nærvær – med hærstyrke i Syria sammen med Iran – er dette opptakten til GOG krigen? Det etiske og moralske forfall vi ser er et mektig tegn som ingen kan lukke øynene for. Tegnene er mange, det skal snart lyde et rop: Jesus kommer!

Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun. (1 Tess 4:16)

 

Herren skal selv komme ned

 Vi møter i dette verset framtids-scenarier som ligger foran den frelste skare. Menigheten er den store skaren av mennesker på denne vår jord som har tatt imot Jesus som sin personlige frelser, renset i blodet og fått del i et nytt liv. Menighetens opprykkelse! Denne dagen er det ikke serafer eller fyrsteengler som kommer, nei, Jesus Kristus, vår himmelske brudgom kommer selv ned i lufthimmelen for å hente sin menighet, (bruden) som Han vant seg ved sin død på Golgata kors.

Kristus og menigheten har vært i en lang trolovelsestid som har vart i nær to tusen år, da Han vente hjem til sin Far, Kristi himmelfartsdag. Jesus gav et tydelig løfte: Jeg går bort for å berede sted, når det er ferdig så kommer jeg igjen for å hente dere til meg. For at dere skal være der jeg er. Joh14.2-3.

Tidspunktet for denne dag kaller vi «Kristi dag». Denne dag kjenner ingen, ei heller Jesus, kun Faderen vet om dette spesielle øyeblikk når Kristus får beskjed om alt er klart, bruden skal hentes hjem. Denne dag komme Jesus med et bydende rop og en overengels røst. Vi vil møte en med tydelig autoritet, kraft og verdighet som har ventet lenge på dette spesielle øyeblikk, da brud og brudgom skal forenes. Dette rop og den mektige røst som skal lyde, vil ryste hele ondskapens hær og det sataniske rike.

De ufrelste vil ikke høre eller merke denne røst, men vi som er frelst og har den Hellige Ånd som pant i våre liv, vi vil gjenkjenne røsten – den vil gi gjenklang i vår ånd. Mine får hører min røst, jeg kjenner dem, og de følger meg. (Joh10:27)

Ingen behøver fortelle oss i det øyeblikk, hva som skjer. Vi vil merke et spontant indre Åndens vitnesbyrd – nå kommer Han. Selv om vi aldri tidligere har hørt en så tydelig tale som i det øyeblikk, Skriften bruker på gresk utrykket «in atomo» som betyr: i løpet av «en millionte-del sekund», skal denne hendelse skje. Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. (1 Tess 4:17)

 

Guds basun

Basunen skal lyde.1 Tess 4.16 Israels folk var kjent med basun-lyden under ørkenferden. De blåste i basunen når de skulle slå leir, og det samme skjedde når de skulle bryte opp og dra videre. Basun var svært viktig i Israels historie, ofte i forbindelse med store og viktige begivenheter. Når folket hørte basunens lyd, gav de akt. Det var enten et signal til samling, til oppbrudd og videre vandring mot nye mål, eller et kall til høytid og fest.

Når hedning-folkene hørte basunens lyd blant Israels folk, så hadde de ingen kunnskap om hva dette kunne bety, de var fremmed for denne lyd og skjønte ikke hva som foregikk. Israels barn derimot, de forstod og hadde lært basunens «språk». Paulus bruker dette bilde når han skriver: Basunen skal lyde, og de døde i Kristus skal først stå opp. Dette øyeblikk skjer når Jesus kommer for å hente brudeskaren hjem. Dagen nærmer seg, tegnene er tydelige, vi går og venter, basunen skal snart lyde ……

 

Det kommer et «deretter»

Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. (1 Tess 4:17)

Alle de frelste hensovende fra tidligere generasjoner vil denne dag, og i det øyeblikk, bli kalt ut fra sine graver, de som fikk sin grav i havet, eller ble gravlagt på slagmarken. Da blir de reist opp i helliggjorte legemer, som er sunne, uforgjengelige herlighetslegemer. Det øyeblikk av herlighet som vi da ikledes og over-kledes med, blir en stråleglans som vil lyse av renhet, hellighet og skjønnhet. Jeg tror der i lufthimmelen, i Djevelen og ondskapens domene, vil dette herlige øyeblikk når brud og brudgom møtes, utløse et lysglimt og et seiersrop med et rungende «Halleluja» som vil ryste mørket og ondskapen hær.

Vi skal løftes av Åndens kraft i skyer opp i luften for å møte Herren. Hvilket mektig syn og hvilken dag det blir! Dette er forløsningens dag for Kristi menighet. For første gang skal da hele Guds frelste menighet fra alle tider, alle folk og nasjoner ,være samlet på ett sted. Og de skal aldri mer skilles, for da skal vi for alltid være sammen med Herren. Trøst da hverandre med disse ord. (1 Tess 4:17–18)

I tiden som følger etter bortrykkelsen, vil det skje mye mer, både i himmelen og på jorden. Da er spørsmålet: Har du passet i orden, er du reiseklar, Jesus kommer snart!