BILDE: Denne gangen er det Astri Weber Gellein Laurendz som har skrevet ukens andakt. 

Astri har ukens andakt – og skriver: Frykt ikke, Jesus har seiret!

Astri W. Gellein Laurendz er programleder på TV Visjon Norge, men også en kjent forkynner. Hun skriver: I dag ble jeg minnet om deg som sørger, er litt trist, gruer deg til jul, lider fordi en du er glad i, er syk, eller er urolig fordi barna dine ikke er frelst.

Listen er lang, og jeg kunne fortsatt,- til deg som har mistet håpet og troen på at Gud bare er god, og at ingen kan rive noe ut av Hans hånd. Er dette deg?

Det står om deg i Bibelen, det er ikke en eneste tilstand som ikke er berørt i Guds ord. Og nå vil jeg dele forvandlende ord fra Bibelen med deg, som du kan trøstes med. Og da blir skyggene ikke lenger så lange, da vil du oppleve at Herrens herlighet lyser opp ditt mørke, og hjerteskriket stilner. I Guds nærvær fylles du med glede og fred som ikke kan rommes i ord.

 

Når du får se Jesus

Når du for ditt indre menneske får se Jesus på sin trone i himmelen, kongenes konge og synderes venn, vil du overveldes av Hans godhet, og det vil forandre alt.

Vi leser om at Johannes også gråt sårt innfor Guds åsyn, fordi ingen kunne hjelpe han. Men da var det en røst som talte til ham og sa: «Gråt ikke! For løven av Juda stamme har seiret!» Deretter får han se et lam, likesom det er slaktet. «Og dette Guds lam var slaktet, og med sitt blod kjøpte han menneskene til Gud av alle tunger og ætter, og Han er verdig til å få makt og rikdom og visdom og styrke og ære og pris og velsignelse.» ( fra Joh.åp. 5)

 

Hvordan kan dette hjelpe meg?

Ja, hvordan kan dette hjelpe meg, tenker du, og til det vil jeg fortelle hvordan dette stadig hjelper meg. I MIN sorg og uro søker jeg inn i ensomhet med min Far i himmelen. Jeg leser om den dyrebare trøsten Johannes fikk, en trøst som løftet han ut av den såre gråten: Frykt ikke, for Jesus har seiret, Han har all makt og all styrke.

Han har alt jeg behøver. Han er alt jeg behøver. Og da tørkes tårene bort, når jeg får se min elskede Jesus i stråleglansen der Han sitter på tronen, og ber for meg som strever til Far i himmelen. Og i denne Guds allmakt og seier og skjønnhet, slipper frykten taket. Hans veldige makt og kjærlighet driver mørket bort.

 

Mirakelet

Og så skjer mirakelet: jeg begynner å tilbe Ham som sitter på tronen, fordi at han kjøpte meg med sitt blod til Gud. Jeg er kjøpt til Gud. Og jeg er fullt viss på at verken det som før var,

det som nå er, eller det som komme skal, vil kunne skille meg fra Hans kjærlighet. 

Halleluja, da kan jeg gå noen skritt til, da kan jeg juble gjennom tårene, og kjenne at lenkene må falle, – lenker av vantro som reiste seg opp mot Guds dyrebare løfter som Bibelen er full av.

Så er da tilbedelse og takknemmelighet veien ut av ethvert mørke. Og da kan du gjøre som Abraham gjorde, gå ut av «teltet» ditt, og se opp!!

 

Tell stjernene

Prøv å telle stjernene, mens du ennå gråter, bare tell!! For hver og en stjerne er symbolet på et løfte Gud har gitt deg i sitt ord. Finn frem alle løftene du vet i Bibelen, gå til en menighet og hør Guds ord forkynt. Be noen om å be sammen med deg, en som har kommet litt lengre i tillit og tro på Guds ord enn deg selv. Bare let, så skal du finne, gi ikke opp, bare gå!

Eller som Guds ord sier: Frykt ikke, BARE tro. Med det vil Gud si, at hvis du BARE tror på Hans løfter er det ikke mere plass igjen til å tvile. Vi må gjøre som Jeremias: (jer.15.16) «jeg fant dine ord og jeg åt dem! Og de ble til fryd for meg og til glede for mitt hjerte, for jeg er kalt ved ditt navn Herre, hærskarenes Gud. 

 

Husk at du er barn av en Konge!

Hvis Gud har sagt noe, er det mulig for alle oss mennesker å makte det. Mangel på styrke og kraft gjør deg ikke uegnet til å oppnå fred og glede. Men du må finne et ord, et løfte som du kan stå på. Bibelen sier: Ethvert sted du setter dine føtter på skal jeg gi deg. Det var et løfte til Josva, men gjelder oss alle i enhver situasjon.

 

Søk inn til Jesus

Hvis jeg skulle oppsummere tankene mine som jeg så gjerne deler med deg, så er det dette: Søk inn til Jesus. Der inne i ensomhet med Ham vil Han åpenbare seg for deg, Han vil styrke deg ved sitt ord og ved sin hellige ånd, og så skal du se at nettopp du får oppleve det som skjedde med Hanna i Samuels bok i Bibelen. 

 

Frykt ikke, BARE tro

Hun hadde grått slik i sitt hjerte at noen til og med trodde hun var full, slik hun oppførte seg. Men så står disse befriende ordene, etter at hun hadde båret sin hjertesorg frem for Herren: Da så Hanna ikke lenger så sorgfull ut! Halleluja! Frykt ikke min venn, bare tro!

Så ønsker jeg deg en velsignet adventstid, og hver dag frem til jul vil jeg be Guds forløsende nærvær over hver og en som leser dette, Gud vet hvem du er og hvor du bor.

Han har aldri sluttet å elske deg.