Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?
Av alt det som skjedde på langfredagen, opplever jeg nettopp dette øyeblikket som det mest dramatiske. Jesus roper ut begynnelsen på Salme 22, som er en profetisk salme som beskriver i detalj hva som skjedde med Jesus under korsfestelsen.
Jesu forsoningsdød og selve evangeliet (det gode budskapet) blir demonstrert ved at forhenget revnet i to i det samme Jesus døde og Gud forlot ham. Og det revnet fra “øverst til nederst”, som om det var Gud selv som tok tak i det store forhenget og rev det i stykker. Dermed var veien inn til Guds nærhet åpen. Hvordan kunne det skje?
Gud forlot Jesus. Guds Sønn ble forlatt av sin himmelske Far. Iblant kan det hende at noen får seg til å si at Jesus døde uskyldig. Hadde han gjort det, ville han aldri blitt forlatt av Gud. Nei, Jesus døde skyldig. Ikke på grunn av noe han selv hadde gjort, sagt eller tenkt. Ikke for den han selv var som menneske. Men skylden for alt vi er, har gjort, gjør og kommer til å gjøre, den tok Jesus på seg selv som om det var sin egen skyld og synd. Dermed måtte han også ta konsekvensene av det. Derfor ble han forlatt av Gud, sin egen Far. Han gjorde det for at alle mennesker skulle få muligheten til å unngå denne erfaringen. Å bli forlatt av Gud.
Menneskenes problem har aldri vært at Gud har vært fjern. Problemet, om vi skal kalle det det, er at Gud er nær. Altfor nær. Med sin hellighet, rettferdighet og fullkomne kjærlighet. Slik vi er, tåler vi det rett og slett ikke. Men når Jesus tok all vår skyld på seg, ga han oss muligheten til å stå ansikt til ansikt med vår himmelske far, uten at vi føler behov for å se ned for oss. Men kan så frimodige og se han inn i øynene, fordi vi er erklært rene og skyldfrie, når vi tror på han som tok alt det som skiller oss fra å være nær vår himmelske Far og skaper, bort fra oss. Her kan vi ikke stole på oss selv. Bare på Jesus som døde vår død og betalte vår skyld.
Derfor kan vi ønske hverandre en “God fredag”, på selve langfredagen. Langfredagen ga oss fremtid og håp i Guds nærhet ved Jesu død og senere hans oppstandelse fra de døde.
Helge Skaaheim