Hermann Mentzoni var sentral i opprettelsen av PFF  (Pinsebevegelsens  Forkynnerfellesskap)

Han har vært forstander i en rekke pinsemenigheter og er svært opptatt av misjon.

 

Andakt ved Hermann Mentzoni: Jesus, vår eneste frelser

Da Josef, som var trolovet med jomfru Maria, hadde kommet seg over sjokket over at Maria var med barn, fikk også han englebesøk. Han gikk og grunnet på det merkelige som hadde hendt, og han tenkte å ordne dette skammelige problem på sin egen måte.

 

Nei, han tenkte ikke på å tvinge Maria til å ta abort! Men han vurderte å skille seg fra henne i stillhet, står det, for at han ikke skulle føre skam over henne. Det var altså ikke seg selv og sin egen skam han tenkte på først, men som den gentleman han var tenkte han først på hennes skam og vanære – ved at hun var blitt gravid før ekteskapet var offisielt inngått.

Men det er da at en Herrens engel kommer til han og forteller hva han skal gjøre. Engelen sier til Josef: «Frykt ikke for å ta Maria, din hustru, hjem til deg. For det som er unnfanget i henne, er av Den Hellige Ånd.

Hun skal føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.»

Det har skjedd slik engelen sa

Her får Josef for det første vite at det er verken han selv eller en annen mann som er far til barnet som Maria skal føde.

Men det har skjedd slik engelen Gabriel sa til Maria: «Den Hellige Ånd skal komme over deg, og Den Høyestes kraft skal overskygge deg. Derfor skal også det hellige som blir født, kalles Guds Sønn.»

Da engelen Gabriel kom til jomfru Marie slik det står i Lukas 1.kapitel, og etter at hun har fått vite hele sannheten og sammenhengen, erklærer hun seg villig til å bære både skammen og æren idet hun sier: «Se, jeg er Herrens tjenerinne. Det skje meg etter ditt ord.»

Da hadde hun erklært sin villighet til å bli Frelserens mor og fra det øyeblikk var det ingen vei tilbake.

Maria unnfanget barnet, og engelen sa til Josef at barnet skulle få navnet Jesus, fordi han var folkets Frelser.

Det går an å hete Jesus uten å være folkets frelser. I den spansktalende verden er Jesus et ofte forekommende mannsnavn, men ingen av dem er Verdens Frelser.

 

Han er verdens frelser

Men denne Jesus, født av jomfru Maria i Betlehem i de dager da innskrivningen under keiser Augustus fant sted, han er verdens frelser.

Han fikk navnet Jesus – fordi han er folkets frelser. Han er ikke bare jødenes frelser, men alle menneskers frelser!

Og kanskje det mest oppsiktsvekkende: Det er bare denne Jesus som kan frelse mennesker.

Gjennom slektens historie har flere stått fram og erklært seg som folkefrelser. I de store verdensreligioner tilbyr hver av dem å frelse mennesker.

Men apostelen Peter er kategorisk som Gud selv når han sier til jødene i Jerusalem like etter pinsedag i Ap.gj. 4:12: «Og det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved.»

Her er ikke valgmulighetene store, her er det ikke å velge og vrake. Vil du bli frelst må du ta imot Han som din personlige frelser. Han skal frelse sitt folk fra deres synder, og det er ikke frelse i noen annen!

 

Mer enn et ordspill

Det er dette julen handler om. Mens vi handler gaver for å gi til hverandre har Gud selv handlet med Sønnen for å gi oss evig frelse.

Det er mer enn et ordspill: Det er Guds frelsesplan gjennom sin egen sønn Jesus Kristus, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd og født av jomfru Maria.

Ta dette med deg i din juleforberedelse og i din julefeiring: Han – og bare Han – kan frelse oss fra våre synder!