BILDE: Terje Berg har nok en gang andakt her på vår webside.

 

Terje Berg har ukens andakt: Målsetting om å vinne kampen

Stenger står i veien. Skudd går i stolpen – eller i tverrliggeren. Det hjelper ikke, hvis fotballspilleren ikke klarer få ballen i mål! Målsettingen må være klar – å vinne kampen!

Jeg er sarping, og byen har i mange år markert seg på det nasjonale fotballkartet. Jeg har alltid fulgt det som skjer på banen. Jeg konstaterer at uten mål vinnes ikke kamper.La dette være en metafor som taler til oss, Jesus talte ofte i lignelser for at folk skulle forstå budskapet – det kan vi også gjøre. Som kristne lever vi kontinuerlig i en åndelig kamp. Den er ikke rettet mot mennesker, først og fremst, men Skriften sier «mot makter og myndigheter, mot ondskapens åndehær i himmelrommet» (Efes 6). Men vi skal «stå djevelen imot», sier Paulus, «faste i troen, og han skal fly fra dere».

 

Jesus har allerede gitt oss seier
Vi må gå for seier. Visst trenger vi et godt forsvar, så ikke fienden skårer og får overtaket. Derfor hører skjoldet med til «den fulle rustning» – «troens skjold, hvormed vi skal kunne slokke alle den ondes brennende piler». Det er ikke tvil om hva som er blinken til fienden. Han håper på innertiere så han kan rive menigheten, familien og samfunnet i stykker. Men Jesus har allerede gitt oss seier!
I den pågående åndskamp i et Norge som blir mer og mer fremmed for evangeliet – jeg tenker på unge mennesker – er vi som kristne takknemlig for alt som gjøres for å spre det evangeliets herlige og frigivende budskap. Visjon Norge har et sterkt fokus på Jesus – dere forkynner ham som frelser og Herre, som døde og oppsto for våre synder, dere fotkynner Ham som rettferdiggjør ved troen, som gir av sin nåde og fyller oss med sin Hellige Ånd.

 

Treneren er Den Hellige Ånd
Det ser virkelig ut til at treneren har fått fart på laget sitt nå – halleluja! Jeg tenker at laget er de bekjennende kristne, som ber om vekkelse og fornyelse. Treneren er Den Hellige Ånd! Når man leser i avisene om vekkelsen i Vigesland i Lindesnes kommune, at man i disse dager – medio mai – må flytte møtene til idrettshallen som rommer 1.500 mennesker, så er det så stort at det er vanskelig å fatte. Ser du følgende scenario for deg? 15 eldre mennesker på bedehuset i Vigesland en gang per måned inntil 8. februar! Da begynte den vekkelsen alle snakker om.
Legg merke til datoen! Samme dag – 8. februar – begynte universitetsvekkelsen i USA, i staten Kentucky, og den har spredt seg til flere universiteter. Jeg tenker – var det en ildkule Vårherre slo på spillebrettet sitt (jordkloden) og sendte som en annen pingpong over Atlanterhavet og traff det sydligste punktet i Norge? Nemlig Lindesnes! La oss ha tro for at vekkelsesilden vil spre seg, at det fra dette sydlige punktet i norsk geografi må bevege seg åndsstrømmer vestover og nordover langs kysten og østover og nordover langs kysten! Men ikke bare det – det bor folk i innlandet også, i fjellbygder og byer.

 

Visjon Norge som en hageslange
Norge trenger evangeliet, og Visjon Norge er som en hageslange, noen ganger er strålen svært konsentrert, andre ganger bruker kanalen å la strålen gå gjennom «en spreder», slik at evangeliet kan bli spredt over det ganske land og enda lenger!
Noen tror toget er gått, at det er for sent. Nei, det er aldri for sent i Guds rike. Noen Lillestrømfans forlot Intility stadion i Oslo da LSK for noen uker siden lå under 2-3 for VIF, fotballaget Vålerenga. Oslolagets supportere heiet og jublet allerede for seieren, men i det siste spilleminutt og på overtid sørget Gjermund Åsen og Akor Adams for to superraske mål, kampen ble snudd og Lillestrøm vant!

 

Tro for mange åndelige seire
Det er viktig at vi «har trua», sies det. La oss ha tro for mange åndelige seire i landet vårt. Som kristne som ber, kan vi være med å snu den åndelige tilstanden i landet. «Når dere sier nedover, skal det gå oppover», sier Jobs bok. Til og med et parti som Kristelig Folkeparti mener at slaget om abort er tapt i Norge, med den gamle fanebæreren Kjell Magne Bondevik i front for et så defensivt synspunkt. Hør ikke på slike uttalelser! Se hva enkelte stater i USA får til, for eksempel Florida, med sine 22 millioner innbyggere, med forbud mot abort etter seks uker, vedtatt i april!
Kampen om menneskets evige sjel er den viktigste i verden i dag. Evangeliet må ut – til det er Visjon Norge et viktig distribusjonssenter. Lykke til videre!