BILDE: Den tidligere muslimen Admir Avdic forsto i 2018 at han var reddet for evigheten etter at han innså at Jesus hadde dødd på korset for menneskets synder.

Ville overbevise kona om islam – etter 13 år møtte han Jesus

I «Midt på dagen» torsdag 21. desember deltok Admir Avdic som gjest for å fortelle sitt sterke vitnesbyrd. Etter å ha blitt radikalt frelst i 2018 har han aldri sett seg tilbake: – Det er som å angre på at du lever, fortalte han.

Admir Avdic er født og oppvokst i Bosnia og fikk så å si koranen inn med morsmelken. I dag er han bosatt i Sverige over mange år. Likevel skulle det ta lang tid før han vendte seg bort ifra barnetroen.

–Jeg hadde en tøff oppvekst preget av et anspent forhold mellom muslimer og kristne. Det gjorde at jeg fikk et bilde av Jesus som en krigsherre, fortalte han under programmet.

Forholdet mellom kristne og muslimer i landet kan sies å ha vært mest anstrengt under den svært blodige Bosnia-krigen (1992-1995), som utspilte seg mellom ulike grupperinger av i hovedsak serbere, bosnjaker og kroater om kontroll over republikken Bosnia-Hercegovina i forbindelse med oppløsningen av det tidligere Jugoslavia.

 

–Ba for meg i tretten år

Omsider flyttet Admir Avdic til Sverige hvor han møtte sin kristne kone. Hver eneste dag i tretten år ba hun om at ektemannen måtte bli frelst.

–Samtidig forsøkte jeg aktivt og like iherdig å få henne til å bli muslim. Ifølge koranen er kvinnen mannens eiendel. Jeg var fast bestemt på at det var mitt ord som gjaldt og at den eneste veien til paradis var gjennom meg, fortalte han.

Til tross for den bestemte og uvennlige holdningen Admir Avdic hadde ovenfor sin kone sluttet hun aldri å møte ham med kjærlighet.

–Likevel var hun helt tydelig med sin tro på Jesus gjennom alle disse årene, fortalte han.

 

Ville motbevise Bibelen

Han fortalte at kona strategisk hadde plassert bibler rundt omkring i hjemmet i håp om at ektemannen en dag ville lese skriften. En kveld i 2018 etter at hun hadde lagt seg bestemte han seg for å åpne ett av eksemplarene plassert på nattbordet. Først i tro om at han ville klare å finne argumenter for å motbevise teksten.

–Jeg klarte rett og slett ikke å slutte å lese. Det tok ikke lang tid før det var kjærligheten fra Jesus som vant, fortalte han.

To dager senere satt han i bilen og tenkte over det han hadde lest. Det var da vendepunktet og frelsen meldte seg. Han skrek til Jesus og Mohammed om at den som virkelig var Herre måtte åpenbare seg.

–Da fikk jeg et syn hvor Jesus viste seg og selve sannheten. Det første jeg gjorde var å ringe min kone for å fortelle at jeg nå hadde forstått at Jesus er Herren, sa han.

 

Har aldri angret

–Har du noensinne angret på at du valgte å følge Jesus? spurte programleder og TV-leder i Visjon Norge, Gawdat Mtrious, under intervjuet.

–Kan du si nei til livet og sannheten. Kan du angre på å følge Han som har vist deg både kjærligheten og veien siden den dagen du ble født? Jeg har aldri angret en eneste dag, svarte Admir Avdic bestemt og fortsatte:

–Om du først har følt Jesus og sett hans lys, kan du ikke gå tilbake. Det er som å angre på at du lever.

Han fortalte også om en vesentlig forskjell mellom synet han hadde på Gud før og etter at han ble en kristen:

–I koranen står det at man må gjøre seg fortjent til nåden. Det er noe man må jobbe hardt for. Likevel blir man aldri sikker.

 

PS, i den aktuelle sendingen var det flere internasjonale gjester som fortalte om hva Jesus hadde gjort i deres liv. Det inkluderer den tidligere afghanske muslimen som i dag er programleder på Vision Sverige, David Nazareth. Se denne og tidligere programmer av «Midt på dagen» fritt tilgjengelig her.

BILDE: Det var TV-leder Gawdat Mtrious som ledet sendingen hvor det sterke vitnesbyrdet til Admir Avdic ble fortalt.