April 2024

Turgruppa fra Visjon Norge i Sderot

Mye har skjedd siden forrige nyhetsbrev. I begynnelsen av april deltok jeg sammen med min kone, og Jan og Inger Hanvold fra Visjon Norge på Jerusalem Prayer Breakfast Stockholm. Jeg har vært med på dette eventet tidligere i Jerusalem, men denne gang ble det holdt i Sveriges hovedstad. Albert Veksler som leder dette initiativet er en god venn, som jeg traff for første gang i 1995. Den gang bodde han og familien i Tartu i Estland. Senere gjorde han og familien aliyah og bor nå utenfor Jerusalem. Albert minnet meg om besøket fra 1995, og at vi da ba sammen om Guds ledelse for livet mitt. Selv om vi har gått ulike veier siden den gang, er det spennende å se at vi nå står sammen og kan støtte hverandre når vi taler Israels sak.

Jerusalem Prayer Breakfast Stockholm; 400 deltagere i fullsatt møtesalen på Elite Hotel Maritim Tower

Jerusalem Prayer Breakfast Stockholm; Robert Ilatov, Erik Selle, Fredrik Ekholm og Albert Veksler

JPB Stockholm hadde en del utfordringer. Blant annet så kansellerte hotellet som eventet skulle være på avtalen. Likevel jobbet de på og klarte å få alle ting på plass. Til sammen var det over 400 mennesker som deltok de to dagene dette varte. Det var fint å treffe kjente igjen fra tiden min i Uppsala. Samtidig har jeg etterhvert fått en del israelvenner fra andre deler av Europa, som det også var godt å se igjen. Vi opplever jo at tiden vi er inne i kjennetegnes av en økende åndskamp, hvor Israel er en av frontlinjene. Derfor er det godt å treffes å kunne bli inspirert til fornyet innsats. Norge var også godt representert, med Erik Selle fra Africa-Israel Initiative i en panelsamtale, samt at Jan Hanvold spontant ble kalt opp på plattformen for å peke på noen av konsekvensene av å gå i mot Guds Ord når det gjelder Israel. Alt for mange i den politiske ledelsen har dødd en alt for tidlig død etter at de har vært med på å dele opp Guds land (Joel 3:2).

Turgruppa fra Visjon Norges Solidaritetstur; her på Oljeberget

Plassen hvor politistasjonen i Sderot var

Pastor Beener, Jan Hanvold med tolk i City of Life Ministry

Sderot Lookout; Utsikt over nordre Gaza-stripen

Solidaritetsturen vi hadde til Israel var en suksess. Til sammen var vi 13 personer som ble med på denne reisen i april. Dette var et ad hoc-prosjekt så vi er veldig glade at så mange ble med, på tross av den begrensede tiden vi hadde til annonsering. Den første dagen i Israel reiste vi til Sderot hvor pastor Michael Beener tok imot oss i lokalene som forsamlingen City of Life Ministry disponerer. Etter en omvisning der tok han oss med på en guidet tur inn i Sderot. Vi stoppet først ved et busstopp hvor mange reisende ble skutt og drept av terroristene den 7. oktober. Deretter kjørte vi til stedet der politistasjonen hadde vært. Nå er det bare en stor åpen plass med minnemarkering og en stor hannukkiah er reist opp der. Vi dro så til et utsiktspunkt hvor vi kunne se inn over Gaza. Her hadde vi en bønnestund hvor vi ba for gislene, IDF og at Gaza skal bli befridd for terrorveldet til Hamas.

Nova-festivalen; Flagg og bilder er satt opp for i minnes ofrene fra massakren den 7.oktober

Senere dro vi videre til plassen hvor Nova-festivalen var. Det var en veldig spesiell opplevelse. Stedet fungerer i dag som et minnesmerke for de som ble drept og bortført derfra. Pårørende til ofrene reiser hit for å minnes og sørge sine kjære. Midt i dette var det godt å kunne være der og fortelle at vi kom fra Norge for å vise vår støtte til jødene og Israel i denne vanskelige tiden. Det ble også tid for et besøk til oppsamlingsplassen for alle de 1200 bilvrakene etter 7. oktober.

Scott og Theresa Johnson, fra HaMiflaht, vårt vertspar på sabbatsmåltidet med enslige soldater

På kvelden dro vi til Scott og Theresa Johnson. De driver et arbeid som heter HaMiflaht i Jeruslam. De har åpnet sitt hjem for enslige soldater, det vil si unge jøder som tjenestegjør i IDF, som ikke har familie i Israel. Så flere soldater var til stede sammen med oss denne kvelden hvor vi delte et tradisjonelt jødisk sabbatsmåltid. Dette var en spesiell opplevelse for alle oss fra Norge.

Jane Kiel aka Jerusalem Jane deler sitt vitnesbyrd med oss

Lørdag ble brukt til et besøk i Gravhagen hvor vi delte Herrens måltid sammen. Deretter Oljeberget, før vi gikk over den nye hengebroa over Hinnom-dalen. Etterpå ble det tid for en kaffekopp på Café Emanuel ved Christ Church. På kvelden fikk vi besøk av Jerusalem Jane som delte sitt sterke vitnesbyrd med gruppa vår.

Jan Hanvold, Oberstløytnant Shai Ben Yaishe og undertegnede i Kibbutz Kissufim

Leder av The National Digital Center, Gitit Zamir-Botera fortalte om sine opplevelser fra 7. oktober i Sderot

Utdeling av hjelp til russisktalende i Sderot

På søndag satte vi igjen kursen mot Sderot. På rådhuset fikk vi en gjennomgang av leder for National Digital Center, Gitit Zamir-Botera. Hun viste oss hvordan man i byen følger med på overvåkningskameraene før hun viste oss video av noen av grusomhetene som skjedde den 7. oktober. Deretter reiste vi til Kibbutz Kissufim hvor vi hadde avtalt et møte med oberstløytnant Shai Ben Yaishe. Han guidet oss rundt i kibbutzen. Det ble veldig spesielt da han åpnet huset til sin søster for oss. Hun og hele familien ble brutalt slaktet ned av terroristene fra Gaza den 7. oktober. På kvelden samlet vi oss i forsamlingslokalet til City of Life for konsert og utdeling av humanitær hjelp til russisktalende i Sderot.

Knesset; Møte med MK Tatiana Mazarsky fra opposisjonspartiet Yesh Atid

Kikar HaKhatufim, Tel Aviv; Den jødiske påsken startet 22. april, med mange tomme plasser ved bordet

Mandag startet med en tur opp til Tempelhøyden sammen med Yehudah Glick. Dette er den viktigste plassen i verden, en plass Gud selv har utvalgt. Det er hovedgrunnen til urolighetene i Midt-Østen. Deretter gikk turen til Knesset hvor vi traff Albert Veksler igjen, sammen med MK Tatiana Mazarsky fra Yesh Atid. Hun takket oss spesielt for at vi hadde valgt å besøke Israel i nettopp en tid som denne. Etter en lunsj i Knesset dro vi videre til minnetorget for gislene i Tel Aviv. Vi endte opp i hovedkvarteret til Hostage & Missing Families Forum. Her traff vi Udi Goren som er søskenbarn til Tal Haimi som ble drept 7. oktober. Tal Haimi var fra Kibbutz Nir Yitzhak. Først trodde man at han var bortført, men i desember ble det klart at han ble drept den 7. oktober og kroppen hans ble bortført til Gaza.

Avslutningsvis fikk vi et besøk på Magen David Adams blodbank i Ramla og på Almas senter for etterretning og sikkerhet oppe i Galilea. Her fikk vi høre om utviklingen på grensene mot Libanon og Syria. Hele Israel regner med at dette vil bli den neste store utfordringen.

Vi fikk gjennomført denne turen, og vi ble møtt med tårevåt takknemlighet for at vi bryr oss. Jeg tror at besøk av denne typen betyr så uendelig mye mer for folkene vi møtte på vår vei i Israel, enten det var vanlige folk vi traff på restauranter, butikker, eller det var rikspolitikere. Trøst, trøst mitt folk, var mottoet, og det tror jeg vi fikk gjort. Am Israel Chai!

Gjensyn; Undertegnede sammen med Kerill Nefyodov i hotellobbyen i Jerusalem

På den siste kvelden fikk jeg besøk av Kirill Nefyodov. Jeg traff han og kona Hana på en ferietur sammen med min kone Christina til Ukraina og Odessa i 2015. Da holdt de på med forberedelser til å gjøre aliyah. Det var for nesten ni år siden. Det viste seg at de hadde hatt store utfordringer med å få papirene godkjent. Tilbake i 2015 sendte jeg noen e-poster til Jewish Agency som lovet å se på saken deres. Dessverre møtte de bare stengte dører. De trengte å forlate Ukraina. Da de stod på grensen til Moldova og alt håp syntes ute for å få tillatelse til å forlate landet, ble de plutselig geleidet gjennom. Ytterligere problemer møtte dem i Moldova og Romania. Det virket som alle dører var stengt. Men ved et Guds mirakel klarte de å få en avtale med den rette kontakten som på akkurat det tidspunktet hadde myndighet til å både endre og godkjenne saken deres. Dette møtet skjedde i Warszawa. Til slutt fikk de alle papirene de trengte. Begge to kunne dermed søke om aliyah og fikk dette godkjent. I 2023 kom de til Israel som nå er deres hjemland. Han har jobbet i reisenæringen, men blitt permittert derfra på grunn av svikten i turisme siden 7. oktober. De ønsker våre forbønner om gjennombrudd i sine liv. Vær med og løft Kirlll, Hana og deres seks år gamle datter opp for Herren.

En drone nøytraliseres over Jerusalem

Til slutt må jeg ta med det kraftige rakett- og droneangrep som Iran lørdag kveld rettet mot Israel. Som ved et under ble 99% av dissse nøytralisert før de fikk gjort noen skade. Vi kunne selv se dette fra hotellet vårt. Selv om noen var litt urolige over dette, ble utgangen veldig god. Yehuda Glick spøkte neste morgen med at Iran fikset litt nattelys for oss, andre snakket om fyrverkeri. En ting er sikkert, og det er at Gud holder sin hånd over landet og folket. Vi ser klare tegn på en økende antisemittisme. Jødene har heldigvis Israel som en sikker havn. La oss stå i gapet for Israel i våre bønner. De trenger vår støtte nå. Tusen takk for at du står med oss. Gud velsigne deg!