BILDE: Jan-Aage Torp (t.v.) og Vebjørn Sand, vår verdenskjente kunstner, vandrer i Roseslottet og samtaler om kvinnenes rolle i motstandskampen mot nazistenes okkupasjon av Norge.

 

Kunstnerisk hyllest til motstandskvinnene – fra Vebjørn Sand

Denne gangen gjør Vebjørn Sand (56) og pastor Torp en vandring gjennom Roseslottet, som er på størrelse med halvannen fotballbane og ligger på høyden over Frognerseteren T-banestasjon i Oslo.

 

Fokuset som de to herrer denne gang har er ikke minst på den svært viktige rollen som kvinnene spilte i motstandskampen imot nazi-ideologien. Denne episoden av «Hovedstaden med Pastor Torp» vises på TV Visjon Norge mandag 25. april kl 19:00.

 

Dette er Roseslottet i Oslo
Roseslottet så dagens lys i 2020 i forbindelse med markeringen av okkupasjonen av Norge. Samtidig var det 75 år siden frigjøringen fra Nazi-Tyskland. Roseslottet skulle markere dette og ble en kunstinstallasjon og pedagogisk prosjekt som forteller historien om okkupasjonen av Norge.

Stedet er åpent for publikum hver dag og blir også flittig brukt som prosjektområde for skoleelever.

Selve navnet, Roseslottet, har sin bakgrunn i en tysk fredsgruppe av studenter fra universitetet i Munchen. I 1942 skrev de seks lengre pamfletter som de spredte i Tyskland og Østerrike. De malte slagord som «Frihet» og «Ned med Hitler» i håp om å vekke folk fra frykt og likegyldighet ved å minne dem om deres moralske ansvar overfor menneskeheten.

 

Herfra kommer navnet
Gruppen ble kjent som «Den hvite rose». Den var ikke-voldelig. I stedet for våpen, kjempet den med ord mot nazi-regimet. I februar 1943 ble tre av gruppens medlemmer henrettet for høyforræderi. Det skjedde kun tre timer etter at dommen falt. Nazistene anså dem for å være en for stor trussel mot regimet.

Roseslottet er omkranset av 90 malerier med motiver hovedsakelig fra andre verdenskrig i Norge, malt av vår store kunstner Vebjørn Sand. En vei, formet som en spiral inn mot sentrum av kunstparken, markerer en historisk vandring fra antikken til vår tid og ender med en visjon om fremtiden ved «De ufødtes stjerne», en geometrisk kunstinstallasjon.

Fem konstruksjoner av «gull» symboliserer de fem krigsårenes kamp for frihet og demokrati og hedrer motstandskampen i Norge. I midten står den 30 meter høye Kongebjerka.

 

PS: Vi møter Vebjørn Sand i «Hovedstanden med Pastor Torp» også mandag 2. mai kl. 19. Fokus da blir ofre og overlevende fra Holocaust, anskueliggjort gjennom Sands monumentale malerier.